Каталог товарів
Пошук за моделями
 

Типи гальмівних систем мототехніки. Частина 1.

27 липня 2015 р.
Типи гальмівних систем мототехніки. Частина 1.

На мотоциклах та скутерах китайського виробництва встановлюються гальма двох типів – барабанні та дискові. Гальма барабанного типу з механічним приводом мають більш тривалу історію застосування та вважаються архаїчною конструкцією. У порівнянні з дисковими гальмами вони мають, незважаючи на несучасність, ряд переваг, деякі з них – простота конструктивного виконання, низька ціна та простота обслуговування. У цій статті розглядатимуться особливості конструкції барабанних гальм. Барабанні гальмівні механізми використовуються здебільшого як заднє гальмо, відповідно, рідше – переднє гальмо.

Барабанне гальмо складається з барабана, який є частиною маточини колеса або кріпиться за допомогою умовно-нероз'ємного з'єднання до маточини колеса. Інодізовнішня частина барабана має розвинені або слабо розвинені ребра охолодження. Гальмівний барабан є базовою частиною барабанного гальмівного механізму. З лицьової частини барабана вставляється опорний диск (кришка барабана), який монтується з достатньою мірою рухливості до елементів підвіски мототехніки (маятник, амортизатор, вісь колеса). На опорному диску встановлені дві гальмівні колодки у зборі з фрикційними накладками, що прикріплені за допомогою клейового складу до колодок. Обидві колодки одним кінцем спираються на циліндричний упор, для цього кінці колодок сформовані таким чином, щоб вони могли вільно рухатися навколо упору. Інші кінці колодок спираються на розтискний кулачок, ці кінці колодок виконані плоскими та повторюють площинні профілі кулачка, часто ці кінціпосилюють додатковими зносостійкими пластинами. Колодки стягнуті між собою двома пружинами. Кулачок, за допомогою передавальних вузлів (тяг чи тросів), з'єднується з керуючими органами гальма (важіль чи педаль).

При натисканні на орган, що управляє, кулачок провертається навколо своєї осі, при цьому він впливає на відповідні кінці колодок. Колодки розходяться та своїми фрикційними накладками притискаються до внутрішньої робочої поверхні гальмівного барабана. Через виникнення сил тертя між робочою поверхнею барабана і робочою поверхнею накладок відбувається уповільнення обертання колеса, а відповідно гальмування мототехніки. Що сили тертя, тобто збільшення притискання накладок до барабана, то вище швидкість гальмування. Коли водій відпускає орган керування,колодки, під впливом пружин колодок, повертаються у неробоче становище.

В силу особливості конструкції однокулачковий гальмівний механізм менш ефективний (задня і передня колодки працюють у різних умовах), ніж двокулачковий, але, в свою чергу, перший виграє в простоті конструкції і пов'язаними з цим перевагами. Якість роботи барабанного гальма залежить від багатьох умов. Ось деякі у них – матеріал накладок колодок та робочої поверхні барабана; клейовий склад, що фіксує накладки до колодок; відповідне регулювання; матеріал пружин колодок; мастило вузлів, згідно з картою мастила.

Протягом експлуатації мототехніки відбувається природне зношування фрикційних накладок, у зв'язку з чим, виникає необхідність у регулюванні гальмівного механізму (зменшити донеобхідної величини зазор між накладками та робочою поверхнею гальмівного барабана). Регулювання складає кожному виді техніки різними способами. Переважна більшість регулювань виконується за допомогою регулятора, розташованого на тросі керування гальмівним механізмом; регулятором кута нахилу органу управління (важеля або педалі) або за допомогою перестановки менший кут важеля управління кулачком опорного диска по шліцях кріплення даного важеля.

При досягненні максимального зношування фрикційних накладок (товщина зменшується до мінімально допустимого значення), необхідно виконати їх заміну - або окремо накладок, або в зборі з колодками. Після встановлення нових накладок вони повинні притертися до робочої поверхні гальмівного барабана, що вимагає невеликого часувикористання мототехніки в дбайливому режимі, але дозволяє збільшити ефективність гальмування після закінчення терміну опрацювання поверхонь. Іноді заміна накладок не призводить до повного відновлення працездатності гальмівного механізму. Причина може бути у появі зміни геометрії робочої поверхні барабана, утворення поверхні канавок, виникнення корродування в результаті тривалого невикористання. Зношування поверхні відновлюється розточуванням або шліфуванням.

Актуальність застосування барабанних гальмівних механізмів у зв'язку зі збільшенням швидкісних і потужних параметрів мотоциклів і скутерів зменшується, але там, де не пред'являється підвищених вимог до зазначених параметрів, вони все ще застосовні.

#a2a3a6;width:382px;margin-top:10px;margin:0 auto;"> Гальмівні колодки
Гальмівні колодки
Кришка гальмівних колодок / опорний диск
Кришка гальмівних колодок / опорний диск
Барабан гальмівний
Барабан гальмівний

назад